Vergelijk asbestattest offertes

Ontvang tot 5 offertes van specialisten in uw regio en bespaar tot 40%

Gratis & vrijblijvend
Vergelijk & bespaar

Asbest attest bij verkoop

Sinds 2022 is het asbestattest verplicht bij de verkoop van onroerend goed in Vlaanderen. Dit document, dat de aan- of afwezigheid van asbest in een eigendom vastlegt, is niet alleen een wettelijke vereiste maar ook een belangrijke informatiebron voor zowel verkopers als kopers. Het asbestattest biedt duidelijkheid over de asbestveiligheid van een pand en is daarmee onmisbaar in het transactieproces.

Is een asbest attest verplicht bij verkoop?

Ja, sinds 23 november 2022 is het overleggen van een asbestattest verplicht bij de verkoop van alle gebouwen in Vlaanderen die voor 2001 zijn gebouwd en groter zijn dan 20 m². Deze regelgeving maakt deel uit van een grotere inspanning om Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig te maken.

Hoe vraag ik een asbest attest aan?

Stap 1: Het contacteren van een Gecertificeerd Asbestdeskundige

Begin met het selecteren van een erkende asbestdeskundige inventarisatie (ADI). Deze professional zal het pand inspecteren op de aanwezigheid van asbest. Een lijst van gecertificeerde ADI's vindt u via onze vergelijkingstool, die u helpt de voordeligste deskundige in uw regio te vinden.

Stap 2: De voorbereiding op de inspectie

Verzamel relevante documenten en informatie over uw pand, zoals bouwjaar, plattegronden, en details over eventuele renovaties. Dit helpt de asbestdeskundige bij het uitvoeren van de inventarisatie.

Stap 3: De asbestinventarisatie

De ADI voert een grondige, niet-destructieve inspectie van uw pand uit. Hierbij worden geen bouwdelen beschadigd. De deskundige kan besluiten om kleine monsters van materialen te nemen om in een laboratorium op asbest te laten testen.

Stap 4: De ontvangst van het asbest attest

Na afronding van de inspectie en de analyse van eventuele monsters, voert de ADI de bevindingen in in de digitale asbestinventarisatiedatabank van OVAM. Vervolgens genereert OVAM een asbestattest, dat u van uw ADI ontvangt.

Stap 5: De overhandiging van het asbest attest aan de koper

Zodra u het asbestattest in handen heeft, moet u dit document overleggen aan potentiële kopers. Het attest biedt zowel u als de koper duidelijkheid over de asbeststatus van het pand.

Wat is de prijs van een asbest attest?

De kostprijs van een asbestattest kan erg variëren. De prijs, die bepaald wordt door de asbestdeskundige, is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Gemiddeld bedraagt de prijs van een asbestattest tussen 350 en 900 euro, inclusief btw.

Onderdelen van de kostprijs

De kostprijs van een asbestattest wordt bepaald door twee elementen:

1) De prijs van de asbestinventarisatie

De asbestdeskundige rekent een kostprijs aan voor de asbestinventarisatie. Bij die prijszetting houdt de asbestdeskundige rekening met verschillende factoren, zoals de grootte van het gebouw en het aantal vereiste monsternames, De prijs staat dus niet vast.

2) De prijs van het asbestattest

OVAM rekent voor een retributiebedrag van €50 aan voor het genereren van het asbestattest. Dit bedrag wordt meestal doorgerekend door de asbestdeskundige.

Factoren die de prijs beïnvloeden

De kostprijs van de asbestinventarisatie wordt bepaald door verschillende factoren, die door de asbestdeskundige in rekening worden gebracht:

Grootte

Grotere panden vereisen een uitgebreidere inspectie, wat de kosten opdrijft.

Complexiteit

De aanwezigheid van meerdere bijgebouwen of een complexe bouwstructuur kan de inspectie bemoeilijken en daarmee de prijs verhogen.

Locatie

Afhankelijk van waar uw pand gelegen is, kunnen reiskosten van de ADI de prijs beïnvloeden.

Aantal monsternames

Indien een groot aantal monsters moeten worden genomen voor laboratoriumanalyse, kunnen de kosten toenemen.

Prijsvergelijking

Het is raadzaam om offertes van verschillende asbestdeskundigen te vergelijken. De prijzen kunnen namelijk aanzienlijk variëren. Gebruik onze vergelijkingstool om snel en eenvoudig offertes te verzamelen en te vergelijken, zodat u zeker weet dat u de beste prijs krijgt.

Belangrijke Aandachtspunten

Tijdsbestek

Vraag het asbestattest tijdig aan, idealiter voordat u uw eigendom op de markt brengt.

Geldigheidsduur

Een asbestattest is over het algemeen 10 jaar geldig, tenzij er sprake is van een onveilige situatie of ingrijpende wijzigingen aan het pand.

Verantwoordelijkheid

De verkoper is verantwoordelijk voor het verstrekken van het asbestattest bij de verkoop.

Veelgestelde vragen

Wie is verantwoordelijk voor de kosten van het asbestattest, de koper of verkoper?

De verkoper is verantwoordelijk voor het verstrekken van het attest, dat betekent dat de verkoper het attest dient te betalen.

Kan ik mijn woning verkopen zonder asbestattest?

Neen, de notaris zal de aanwezigheid en geldigheid van het asbestattest controleren bij een overdracht en zal die, indien het document niet aanwezig is, niet laten plaatsvinden.

Wat gebeurt er als asbest wordt gevonden?

Als asbest wordt gevonden, zal het asbestattest aanbevelingen bevatten voor het beheer of de verwijdering ervan.

Laatste update
22 april 2024
Schrijver Pieter Gijsels van de website Asbestattestoffertes.
Geschreven door
Pieter Gijsels
Schrijver Rob Ceulemans van de website Asbestattestoffertes.
Geverifieerd door
Rob Ceulemans
Vergelijk asbestattest offertes
Vergelijk snel 5 offertes
Gratis & vrijblijvend
Vergelijk & bespaar
Geen verplichtingen
Hoe het werkt
1
Enkele vragen omtrent de woning, in 1 minuut ingevuld
2
Ontvang vrijblijvende en gratis offertes van gecertificeerde asbestdeskundigen
3
Vergelijk offertes en kies de beste optie voor u